Beskrivningar av träningspass/lektioner

Mer info om pole, olika inriktningar, klädsel mm finns här: www.airytales.se/kurser.html


PROVA PÅ POLE 

Detta träningspass är för dig som aldrig har testat pole. Eller om du har lite förkunskaper, men det var längesen, eller vill kolla in och testa studion och få mer info om träningen och olika typer av pass mm.

Inga förkunskaper krävs, och man behöver inte vara stark eller vig från början. 
Ni får testa ett urval av några enkla spinns, trixs, pole-conditioning-övningar mm. Lär känna stången och testa om detta kan vara en träningsform för dig! På detta pass får man även information om pole i allmänhet, vad som erbjuds på Airytales, och hur passen och träningen är upplagda.

Klädsel: Träningskläder bekväma att röra sig i, med korta ärmar och ben. Shorts/hotpants behövs för att få grepp om stången med huden på benen. Barfota. Långärmat och långbyxor över om man vill vid uppvärmning och stretch. Läs mer om klädsel här >>.

Rekommenderar att man tar detta passet en gång först om man är ny här, innan man går på Nybörjare/Nivå1-pas. På de pass som heter Nybörjare/Nivå1 så kommer vi köra hårt på träning direkt, och man förväntas ha koll på t.ex. klädsel och regler i studion. Det är inte så mycket tid avsatt för grundläggande info på nivå1-passen. Utan det avklaras på detta prova-på-pass.

 


POLE ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE

För helt eller nästan nybörjare. Passen är fristående. Alla pass inom nivå1 är på nybörjarnivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir lite nytt och lite repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga. Man går på nybörjarpass tills man uppfyller kriterierna för att gå Nivå2.

(Om du aldrig har testat pole tidigare, så boka först in dig på ett prova-på-pass. Där får du testa de enklaste enklaste spinns och trixen, känna på stängerna, kolla in studion, grundläggande info om pole i allmänhet, och vad som erbjuds på Airytales, regler i studion och tips om t.ex. klädsel mm.)

I nivå1 lär man sig t.ex. basic spinns. Vi börjar även med klättring och enklare trix uppe på stången. Dessa träningspass ger en grund inom pole. Den är inte inriktad på någon speciell stil. Du får lära dig grundläggande tekniker, grepp och spinns mm. Utgår till stor del från IPSFs code of points.

Vi jobbar även med pole-conditioning-övningar för att öva upp styrka och teknik, samt övningar för att förbättra rörlighet, koordination och hållning. 
Vi provar även på invert, och framförallt conditioning-övningar för att förbereda för invert. Vi tränar också på att sätta ihop olika tekniker, rörelser, spinns och trix i långsam takt.

För att gå fortsättnings-kursen/nivå2 behöver man klara invert och klättra. 
När man uppfyller kriterierna för att gå nivå2 kan man börja boka in sig på nivå2-passen istället.  Det tar olika lång tid för olika personer att komma till nivå2, men typ minst 5 pass på nivå1. Det är vanligt att det tar längre tid än så. 



POLESPORT ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE

Trix och spinns för dig som har kommit en liten bit. Dessa pass är med inriktning mot sport/fitness/acro. Fortsättning/nivå2. Intermediate/medel-nivå.

Förkunskaper: Kunna några basic spinns. Klara invert (med start med fötterna på marken), och basic climb.

Om det är någon som är på lite högre nivå än så, så kan övningarna individanpassas så att även de på lite högre nivå får en utmaning. Men passet når inte upp till avancerad. Detta är medel/intermediate.

Ibland ingår trix på roterande stång för den som vill testa det.

Passen är fristående. Alla pass inom fortsättning är på samma nivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir lite nytt och lite repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga.




FITNESS-FLOW ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE

På dessa pass lär man sig en kort koreograferad dans/routine i mixad stil på nybörjarnivå, basic. Sekvenser av olika moment till musik, timing med musiken, och övergångar med flyt.
Ta med knäskydd eller benvärmare som skyddar knäna. Vi tränar barfota eller med sockar. Sockar är bra att ha för att glida lätt mot golvet. 
Passen är fristående.

Förkunskaper: Några nybörjarpass. Börjar få lite tryck, fart och kontroll i några basic spinns, lite armstyrka. Kan sitta på stången, har testat elbowstand mot stången.




EXOTIC ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE

Flow och acro i höga klackar!  Men man kan även vara med och testa utan skor detta nybörjarpass. Ta isf med sockar och knäskydd eller benvärmare.

Vad är Exotic poledance? Läs mer på hemsidan airytales.se under "Om kurser"

På denna nivå lär du dig grunder i exotic pole, några enkla återkommande tekniker inom stilen, hållning och attityd. Ni kommer även få testa en kombination av olika moment med flyt.  
Passen är fristående. Alla pass inom exotic nybörjare är på samma nivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir alltid en del nytt och en del repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga.

Förkunskaper: Deltagit på prova på pass. Några “vanliga” nybörjarlektioner innan kan underlätta, men inte nödvändigt.

Viktigt att läsa på www.airytales.se under "Om kurser" innan anmälan! Info om skor, knäskydd mm. 




EXOTIC ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE

Lär dig en koreografi/routine i exotic stil. Detta pass är på medel-nivå, för dig som har lite grunder inom pole och har testat exotic tidigare.   
Förkunskaper: Basic spinns. Gärna genomgått flera "vanliga" nybörjarpass och flera pass i nybörjare exotic, för att hänga med här.   
Passet är mest anpassat för skor, men det går även utan. Knäskydd behövs. Läs mer om skor, klädsel mm på hemsidan under "Om kurser". 
Om du tänker köra med skor, så bör du ha vana att röra dig i skorna för att hänga med på detta pass.  



PRIVATLEKTIONER POLE

Privatlektion för 1, 2 eller 3 personer. En person bokar och betalar. Det kostar 400 kr oavsett om man är 1, 2 eller 3 pers. 
Skriv i meddelande-fältet vilken nivå ni är på och vilken typ av pass ni önskar. Se ovan.
Detta finns just nu att välja på:
- PROVA PÅ POLE.
- POLE ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
- POLESPORT ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE.
- FITNESS-FLOW ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
- EXOTIC ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
Beskrivningar se ovan.
För tillfället erbjuds EJ: Avancerad och Exotic fortsättning. 
Maila vid intresse att boka privat-lektion: info @ airytales.se






NO POLE:
TRÄNINGSPASS UTAN STÅNG! 
STYRKA! STRETCH! KONDITION!

 

VISKAN ON FIRE - WOT: HÖST 2021

Ett effektivt och roligt pass med både puls + styrka för större muskelgrupper. Lite inspirerat av och en blandning av typ cirkelträning, crossfit, skivstångspass. Vi använder lösa vikter, kroppsvikt och skivstång. Varje övning kan varieras med olika mycket vikt osv, så att det passar olika nivåer.
Detta pass har inget med pole att göra. Men allroundstyrka är alltid bra att komplettera med om man vill bli bättre på pole. Även öppet för den som ej är intresserad av pole. 
Fristående pass.

 

 

BEGINNERS BEND - STRETCH och FLEX

Stretch och flexibilitet på nybörjarnivå. Delvis lite inspirerat av yoga, och lite corestyrka och avslappningsövningar ingår.
Detta pass har inget med pole att göra. Men ett mycket bra komplement till poleträning om man vill bli vigare. Även öppet för den som ej är intresserad av pole.
Ta helst med egen yoga-matta!
Fristående pass.

 

 

 

 

OPEN POLE


Träna på egen hand! Får endast bokas av befintliga kunder. Mer info ges vid instruktörsledda pass. Innan anmälan så måste man personligen meddela intresse om att boka Open pole, vid ett instruktörslett pass. Då blir man uppskriven på "OP-listan". Anmälningar från personer som inte står med på OP-listan kommer tas bort. 

Träna på egen hand på stängerna i studion i 1 timme. Det finns fem stänger och tre deltagare kan anmäla sig per gång. De som kommer får själva ansvara för att kommunicera med varandra och om det behövs turas om och fördela tiden på stängerna, om det är så att fler vill ha tillgång till samma stång. 

Träningen sker på egen hand och på egen risk. 
Personal finns på plats för registrering av deltagare och administration.

Kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan. Om det är fullt så gå in och kolla igen senare. Om någon avbokar så dyker det upp en bokningsbar plats igen. 
Ringar, klockor, armband och andra smycken på händerna är förbjudet. Läs reglerna på hemsidan: www.airytales.se. Personalen i studion kan avvisa personer som ej tar av ringar eller på annat sätt inte följer reglerna.

Studion öppnar 10 minuter innan bokningstiden startar, så att man kan värma upp och installera sig! Alla ska tvätta och sprita händerna innan man börjar träna. Studion stänger 10 minuter efter bokningstiden. Så man kan stanna kvar en liten stund för stretch osv.  Så i praktiken har man tillgång till studion 1 timme och 20 min när man bokar in sig på OP.

Ta med egen yogamatta om du behöver det för t.ex. stretch och annat. Ta med egen handduk.

Viktigt att läsa igenom info på: http://www.airytales.se/vilkorinfo.html innan anmälan!!!

Behöver du greppmedel? Ta med eget eller lägg pengar i grepp-kassan/swisha. Se mer info om greppkassan på hemsidan www.airytales.se. 

Se bilder och info om stängerna i studion på: 
http://www.airytales.se/stanger.html

 

 

 

Mer träning och större utbud på andra studios!

Om det inte finns några pass upplagda här för tillfället, eller om du vill träna oftare, så finns det andra studios i närheten som erbjuder jättebra och mer kontinuerlig träning! T.ex. Polestarfitness och West Coast Pole i Göteborg. De har hela tiden kurser igång, de har mycket mer ändamålsenliga och större lokaler med t.ex. högre takhöjd, mer utrymme, och många bra instruktörer. De har även ett stort utbud av kurser inom både pole och luftakro. De erbjuder också träning på högre nivå! Så vill du kunna träna mer regelbundet osv, så besök nån av våra vänner!
www.polestarfitness.se

https://wcps.se/
Om man kan tänka sig att åka lite längre bort så finns även Impulse dance i Helsingborg! https://impulsedance.se/
Alla studios i hela Sverige kan ni se på: http://svenskpoleochaerial.se/verksamheter)