Om kurser och pass

Aktuella kursstarter och platser
Airytales kurser finns på Järlöv i Veddige, och ibland på andra studios. Se under Aktuella kurser vad som är på gång.

 

Pole

För att börja med pole behövs inga förkunskaper och man behöver inte vara stark eller vig från början. I nybörjarkursen startar vi från grunden. Men var beredd på att det kan vara lite tungt ibland, och man får inte ha allt för låg smärttröskel=)

Inom pole finns olika stilar; sport, acro, exotic, artistic, classic, contemporary, ultra, chinese mm. Airytales nybörjarkurser är mest inriktade på Pole sport. Se beskrivningar av sport och andra stilar som erbjuds här längst ner på denna sida.

Inspiration och exempel på olika stilar:
Klicka här för att komma till en sida med videos med exempel på olika stilar och utövare i olika åldrar mm >>

Under prova-på-pass och nybörjarkurs får man mer information om pole och dess historia!

Förutom själva poleträningen; spins, tricks mm, så jobbar vi även med pole-conditioning. Det är övningar i styrka och flexibilitet som är specifika för att utvecklas inom just pole. Även inslag av mental träning, samt övningar för att förbättra koordination, hållning och rörlighet. Passen börjar med uppvärmning och avslutas med stretch och nedvarvning.

Klädsel
Shorts är i princip nödvändigt. Vi får grepp om stången genom hud mot metall, så i vissa moment glider man för mycket om man har långbyxor. (Det finns dock "grippy/sticky"-tights t.ex. på iampole.se eller kolla in dessa coola med mermaid-print =)
Oftast tränar man barfota. Men det är bra att ha med sockar och ev. benvärmare/knäskydd för vissa moment. Om skor ska användas så anges det i kursbeskrivningen.

Nivåer
Här finns generellt sett två nivåer:
- 1: bas-nivå/nybörjare/basic
- 2: fortsättning/intermediate
Avancerad erbjuds inte ännu.
Kraven för att gå fortsättning är att man klarar invert och klättra.
Ibland kan kurserna vara indelade i fler steg eller teman/stilar. Då anges det i kursbeskrivningen.

 

 

 

Luftakrobatik

Exempel på utrustning på airytales: (Det finns även fler redskap inom luftakrobatik.)
Aerial hoop: Metallring som hänger från taket.
Aerial silk: Långt tyg, fäst i taket vid halva tygets längd, två öppna ändar.
Aerial chains: Kedjor som hänger från taket som två öglor.

Än så länge är luftakrobatiken bara ett inslag i vissa kombinerade pole-/luftakrobatik-pass, och lärs bara ut på nybörjarnivå här.

 

 

 

Fler bilder och film från tidigare kurser

Några grymma deltagare <3 på tidigare kurser mm på olika ställen!
Tack för att ni ville träna pole med Airytales!

Bilder från kurser på Järlöv 2019 finns här! >>

airytales

 

 

Spiderman-pose!

 

 


 


 

 

 

 

 

 

För alla

Alla kan träna pole som tycker det är roligt! Man kan ha olika stil, man kan ha olika mål.
Jämför dig inte med andra! Fokusera på vad du vill.
Vill du bara ha en rolig träningsform en gång i veckan utan krav?
Eller vill du även bli mycket stark, vig, komma upp på avancerad nivå? Eller nåt däremellan?
Om du inte har någon träningsbakgrund sen tidigare, så jämför dig inte med sånna som har en bakgrund inom t.ex. gymnastik, crossfit eller dans. Det kommer ta längre eller kortare tid att lära sig pole beroende på vad man har för förutsättningar och vad man har gjort innan. Men det finns många som har lärt sig pole utan någon tidigare tränings-erfarenhet, och man kan till och med tävla pole om man bara har ett ben, eller en arm, se här på några inspirerande klipp:
https://youtu.be/kkStDHH1jOU ,
https://www.youtube.com/watch?v=jKQwWZtT_PI
https://www.youtube.com/watch?v=0eV3_HM48Hk
,

 

Most people don't fail because they aren't good enough, or aren't capable of winning or succeding.
Most people fail because they are impatient and give up before their time has come.

 

 

 

Olika teman på kurser och pass som erbjuds på Airytales

 

Pole-sport/Pole-fitness

Kurser och pass i Polesport är inriktade mot gymnastiska och akrobatiska trix uppe på stången, spinns, och kombinationer av dessa typer av element. Inom Pole-sport är man oftast barfota och det är viktigt med shorts och korta ärmar för att få grepp om stången med hjälp av huden på kroppen och fötterna.
I fortsättningskurs ingår även trix på roterande stång.

Exempel polesport/fitness:
Se mer exempel här >>


Tävling.


Från Airytales kurser på Kate Fitness Dance i Värnamo.



Bild från workshops på Studio Dancing Queen med Dimitry Politov.

 

 

 

 

Exotic poledance

Flow och acro i höga klackar! 
Lektioner och kurser i exotic poledance är ofta mer inriktat på att lära sig en koreograferad dans/routine med mjuka, sammanhängande och ibland explosiva rörelser. Mer floor-based. Exotic handlar även mycket om hållning, uttryck och attityd! 
Man använder oftast skor, men inte alltid. 
Exotic poledance inkluderar ibland även avancerade trix som kräver styrka.

Inom exotic finns olika inriktningar. T.ex. classic - som är mer sensuellt. Eller acro exotic och russian exotic - som är lite mer "tufft". På Airytales är det mest inriktat mot de sistnämnda.  

Om man använder skor så ska de helst vara till exempel av typen/märket Pleaser, modell: Flamingo, Adore, Sky mm. Eller liknande märke/modell: Hella heels med fler. Längst ner på denna sidan finns bilder på skor. Denna typ av skor har platå och stadig uppbyggnad. Vanliga pumps och andra klackskor funkar inte så bra… Om man inte har bestämt sig om man vill satsa på denna stil och investera i "riktiga" poledance-skor, så är det oftast bättre att träna barfota eller i sockar i början.

Knäskydd är skönt att ha. I början kan man använda benvärmare eller liknande och lägga dubbla runt knä. Finns i begränsat antal att låna i studion. Man kan även klippa av gamla tights och ha som skydd över knäna provisoriskt i början. Riktiga knäskydd för pole finns att köpa på nätet t.ex. iampole.se mm. 


Exempel exotic:


Bild från workshops på Polestar fitness i Göteborg www.polestarfitess.se med Olga Spezia.

 

 


Airytales-style.

 


Träning i Thailand, Sokolova pole camp. Instruktör: Sarah Scott.

Exempel skor: